Oddajemy w Wasze ręce scenariusze lekcji do działu „Polska w Europie” nowego przedmiotu Edukacja obywatelska, który od września 2025 r. jest realizowany w szkołach ponadpodstawowych.
Scenariusze stanowią propozycję, którą nauczycielka/nauczyciel może dowolnie modyfikować, dostosowując do własnych potrzeb, stylu pracy czy specyfiki klasy (dotyczy to zarówno przebiegu zajęć, jak i czasu ich trwania, użytych metod, materiałów i narzędzi). Nie ma konieczności realizacji wszystkich elementów – można wybrać tylko te metody, które najlepiej odpowiadają danemu kontekstowi.
Najważniejsze jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni do swobodnej wypowiedzi dla uczennic i uczniów, przy jednoczesnym zachowaniu możliwie neutralnej postawy nauczycielskiej wobec UE.
Scenariusze zawierają aktywizujące metody pracy i łączą zdobywanie wiedzy z rozwojem kompetencji takich jak m.in. poszukiwanie, weryfikowanie i krytyczne analizowanie informacji, określanie i wyrażanie własnego zdania, prowadzenie z szacunkiem dla innych dialogu w kwestiach spornych.
Mamy nadzieję, że scenariusze ułatwią Wam rozmowę z młodymi ludźmi na temat integracji europejskiej i będą praktycznym materiałem do działań także poza klasą szkolną.
Zespół trenerski opracowujący scenariusze: Joanna Hoffman, Elżbieta Olczak, Anna Szlęk.
Zespół merytoryczny: Kinga Bartnicka, Rafał Dymek, Joanna Jendrośka, Iga Kamocka.
Scenariusze:
Scenariusz „Geneza i instytucje Unii Europejskiej”
Bilans członkostwa w Unii Europejskiej
Scenariusz „Integracja europejska – dylematy na
temat jej pogłębiania i poszerzania”
Scenariusz „Możliwości rozwoju dla młodych osób przy wsparciu programów Unii Europejskiej”
Scenariusz „Jak Unia Europejska wpływa na nasze codzienne życie – kompetencje UE i wybrane polityki wspólnotowe”
Scenariusz „Sposoby wpływu obywateli na działalność Unii Europejskiej”
Scenariusz „Etniczne i religijne zróżnicowanie społeczeństw państw europejskich – przyczyny i konsekwencje

Scenariusze zostały przygotowane przez Polską Fundację im. Roberta Schumana w ramach projektu „Obywatele i Obywatelki UE”, który dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach programu pod nazwą „Młodzi obywatele”. Publikacje powstały także przy wsparciu Unii Europejskiej. Wsparcie Unii Europejskiej dla produkcji tej publikacji nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Unia Europejska i Komisja Europejska nie mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie informacji w niej zawartych.