Debata o Przyszłości Europy – pierwsze spotkania za nami!

Kategorie:

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Za nami pierwsze spotkania projektu Debata o Przyszłości Europy! W środę 16 grudnia, dr Spasimir Domaradzki wygłosił wykład dla uczestników projektu podążających ścieżką Kompetencje UE, a w piątek 18 grudnia uczestnicy ze ścieżki tematycznej Ochrona środowiska mieli okazję wysłuchać wykładu przygotowanego przez dr hab. Sylwię Mrozowską.

Projekt, organizowany we współpracy Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana i Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce, jest kierowany do młodych ludzi ze społeczności wspolnie.eu i ma na celu wypracowanie rekomendacji wobec przyszłego rozwoju wspólnych działań europejskich. Pierwsze spotkania, które odbyły się w tym tygodniu, służyły jako wstęp merytoryczny do dyskusji na późniejszych etapach projektu.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”6190″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Na spotkaniu w środę, dr Domaradzki mówił o podziale kompetencji między kraje członkowskie a instytucje Unii Europejskiej i o historii procesu integracji jako o ciągłej renegocjacji kompetencji unijnych. Omówione zostały zasady przyznania, pomocniczości i proporcjonalności, którymi w swoim działaniu kierują się instytucje unijne. Z wykładu wyłoniła się idea suwerenności jako kluczowe, ale bardzo skomplikowane zagadnienie, niezbędne dla zrozumienia relacji między państwami członkowskimi UE, chcącymi zachować kontrolę nad biegiem integracji i płynnym funkcjonowaniem procesów europejskich.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”6191″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]W piątek, dr hab. Mrozowska w swoim przemówieniu skupiła się na czterech pytaniach – co już zostało zrobione w kwestii ochrony środowiska i klimatu, co zostało do zrobienia, jak Unia Europejska zapatruje się na osiągnięcia w tej dziedzinie różnych krajów członkowskich i jaka powinna być rola obywateli w dalszych działaniach na rzecz środowiska. Zostało zaznaczone, że choć Unia Europejska jest liderem jeśli chodzi o takie działania, na sprawę trzeba popatrzeć także w większej i mniejszej skali, biorąc pod uwagę działania krajów poza UE i różnice w warunkach do działania w ramach samej Unii. Dr Mrozowska podkreśliła również, że ochrona środowiska, choć dotyczy nas wszystkich, staje się zwłaszcza wyzwaniem pokoleniowym dla młodych ludzi, dopiero wchodzących w wiek produkcyjny, i że rola młodzieży w działaniach na rzecz środowiska jest nie do przecenienia.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”6193″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Po wykładach uczestnicy mieli szansę zadać swoje pytania. W odniesieniu do kompetencji unijnych, uczestników interesowały m.in. kwestie formalnego rozszerzania się Unii Europejskiej, traktaty i ich ograniczenia i debata o praworządności. Natomiast po wykładzie o polityce środowiskowej UE, pytania dotyczyły tempa podejmowania decyzji w sprawach środowiskowych, bilansu zysków i kosztów płynących z takich decyzji i relacji Unii z krajami trzecimi oraz wspólne działań w obszarze ochrony środowiska. 

Na zakończenie uczestnikom zostały przekazane informacje dotyczące kolejnego etapu projektu, który odbędzie się w lutym 2021. W międzyczasie zostali zachęceni do śledzenia wspolnie.eu i korzystania z grupy projektu na Facebooku, gdzie mogą znaleźć materiały na interesujące ich tematy i wymieniać się informacjami i spostrzeżeniami.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Skip to content