Edukacja europejska w wymiarze międzyprzedmiotowym

W jaki sposób edukacja europejska może wpisać się system edukacji i jak ten system powinien wyglądać? Zapraszamy do lektury materiału SOS dla edukacji, którego część o edukacji europejskiej przygotowały Iga Kamocka i Kinga Bartnicka z naszej Fundacji.

Organizacje zrzeszone w sieci SOS dla Edukacji przygotowały opracowanie zawierające postulaty i propozycje dotyczące profilu absolwenta i absolwentki polskiej szkoły oraz modelu nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Opracowanie składa się z dwóch części – pierwsza zawiera propozycje odnoszące się do profilu kompetencyjnego, zaś druga obejmuje rozwiązania dotyczące pięciu wybranych międzyprzedmiotowych obszarów edukacyjnych, w tym edukacji europejskiej, globalnej, obywatelskiej, psychospołecznej, środowiskowej i klimatycznej. I autorkami propozycji dot. edukacji europejskiej są właśnie nasze koleżanki z zespołu.

Aby móc w pełni korzystać z osiągnieć integracji europejskiej oraz uczestniczyć w kształtowaniu europejskiej wspólnoty potrzebne są wiedza, kompetencje i postawy, które możemy rozwinąć dzięki edukacji europejskiej. Jak poprzez edukację europejską można rozwijać kompetencje podstawowe, uniwersalne? Np. współdziałania można się uczyć poprzez organizację w zespole kampanii edukacyjnej dla społeczności lokalnej na temat wpływu UE na codzienne życie, kompetencję rozwiązywania problemów można rozwijać poprzez analizę organizacji i przestrzeni szkoły pod względem obecności w niej europejskich wartości, przygotowanie propozycji zmian i wdrażanie ich w życie.

To tylko wybrane propozycje uwzględnienia edukacji europejskiej w szkole – więcej znajdziecie w publikacji.

Skip to content