Spotkania z Europą – lekcje o Europie, dezinformacji i wolontariacie

Kategorie:

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Zaproś ekspertkę/eksperta na lekcje dla młodzieży o Europie lub dezinformacji! Zapraszamy szkoły ponadpodstawowe oraz klasy 7–8 szkół podstawowych do zorganizowania lekcji dla młodzieży na temat Unii Europejskiej, fake newsów i kompetencji medialnych. Oferujemy możliwość zaproszenia online/offline zewnętrznego eksperta, który wspomoże prowadzenie zajęć.

 

 

EKSPERCI WSPOMAGAJĄ LEKCJE O NASTĘPUJĄCYCH TEMATYKACH

 

1. Unia Europejska na mapie świata (udział ekspertki online, 45 min)

Podczas lekcji poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • jakie jest miejsce Europy we współczesnym świecie?;
  • czym zajmuje się Unia Europejska?

Związek z podstawą programową:
Szkoła Podstawowa: WOS (XII. 2, 3), GEOGRAFIA (Wym. Ogólne III. 9. Treści nauczania: VII. 14), HISTORIA (XLII. 3)
Szkoła ponadpodstawowa: WOS (VII. 8, 9, 10 poziom podstawowy i IX. 1-15 poziom rozszerzony)), GEOGRAFIA (VII. 4, poziom podstawowy i VII. 2, XX. 3), HISTORIA (LIX.5)

2. „Fake news” – czym jest dezinformacja i jak się przed nią bronić? (udział ekspertki online, 45 min)

Podczas lekcji poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • czym jest ‘fake news’ i w jaki sposób może tworzyć obraz świata?;
  • jak wystrzegać się nieprawdziwych informacji w Internecie?

Związek z podstawą programową:
Szkoła Podstawowa, klasy VI-VIII

  • Etyka – Treści nauczania: II 13, 19; IV 6, 7. 
  • Informatyka – Treści nauczania: IV 2, V 1, 2. 
  • Język polski – Treści nauczania: IV 1, 8. 
  • WOS – Cele kształcenia/wymagania ogólne: I 5; II 1, 2. Treści nauczania: V 2; X 1, 2, 5. 

Szkoła ponadpodstawowa: 

  • Informatyka/zakres podstawowy – treści nauczania: V 1. 
  • Język polski/zakres podstawowy – treści nauczania: IV 5, 9, 11.
  • WOS/zakres rozszerzony – treści nauczania: VIII 18.

3. Jak korzystać z mediów społecznościowych, żeby uniknąć manipulacji? (udział eksperta online, 45 lub 90 min)

Podczas lekcji zostaną poruszone następujące zagadnienia:

  • jak oceniać wiarygodność informacji w mediach społecznościowych?;
  • świadome korzystanie z mediów społecznościowych, mechanizmy działania;
  • dezinformacja i jak ją zwalczać;
  • czy media społecznościowe służą jedynie zabawie?;
  • czy media społecznościowe mają wpływ na nasze relacje z innymi?

W temacie 3. eksperci dołączają do lekcji/zajęć prowadzonych dla młodzieży tylko w szkołach ponadpodstawowych. Możliwe są też oddzielne zajęcia trenerskie dla nauczycielek i nauczycieli.

Związek z podstawą programową:
Szkoła Podstawowa, klasy VI-VIII

  • Etyka – Treści nauczania: II 13, 19; IV 6, 7. 
  • Informatyka – Treści nauczania: IV 2, V 1, 2. 
  • Język polski – Treści nauczania: IV 1, 8. 
  • WOS – Cele kształcenia/wymagania ogólne: I 5; II 1, 2. Treści nauczania: V 2; X 1, 2, 5. 

Szkoła ponadpodstawowa: 

  • Informatyka/zakres podstawowy – treści nauczania: V 1. 
  • Język polski/zakres podstawowy – treści nauczania: IV 5, 9, 11.
  • WOS/zakres rozszerzony – treści nauczania: VIII 18.

4. Jaka będzie przyszłość Europy?

Unia Europejska to nie gotowa konstrukcja a wciąż zmieniająca się i zmierzająca z nowymi wyzwaniami wspólnota. Jakie obecnie największe wyzwania stoją przed Europą? Jak na te wyzwania odpowiada Unia Europejska?

Związek z podstawą programową:
Szkoła Podstawowa: WOS (XII. 2, 3), GEOGRAFIA (Wym. Ogólne III. 9. Treści nauczania: VII. 14), HISTORIA (XLII. 3)
Szkoła ponadpodstawowa: WOS (VII. 8, 9, 10 poziom podstawowy i IX. 1-15 poziom rozszerzony)), GEOGRAFIA (VII. 4, poziom podstawowy i VII. 2, XX. 3), HISTORIA (LIX.5)

↓↓

W razie pytań prosimy o kontakt: Aldona Kuleszka (a.kuleszka@schuman.pl; 22 621 21 61).

Zaproszenie eksperta na lekcje z p. 1,2,3 – aplikuj TUTAJ.         

5. Zaproś do szkoły wolontariuszkę lub wolontariusza Europejskiego Korpusu Solidarności; spotkania ‘na żywo’ lub on-line w języku angielskim (45 lub 90 min)

Możliwość wyboru następującej tematyki spotkań:

  • Rumunia, Transylwania, Braszów

Rumunia to kraj, który znajduje się bardzo blisko Polski, a tak mało o nim wiemy. Jak słyszymy nazwę tego kraju, to kojarzy się nam ona z Draculą i górami, ale Rumunia to przecież dużo więcej! Uczennice i uczniowie na pewno będą zainteresowani jej wielokulturowością i różnorodnością, a po warsztacie uzyskają wiedze nie tylko o Rumunii, ale też o wolontariacie Europejskiego Korpusu Solidarności.

  • Odkryj Gruzję

Przepyszna kuchnia, piękne widoki, wyjątkowy język – o tym i nie tylko dowiedzą się uczniowie szkół, które zaproszą Khatię z Gruzji. Wolontariuszka chętnie dzieli się wiedzą o swoim kraju, ale też pozwoli dzieciom przez chwilę zostać nauczycielami dla niej. Na tym warsztacie porównamy Polskę i Gruzję, dowiemy się o podobieństwach i różnicach tych dwóch krajów, napiszemy swoje imię po gruzińsku, spróbujemy nie złamać język ćwicząc gruzińskie językołamacze.

  • Belgia: kraj kontrastów. Fakty, niespodzianki, rozrywka

Odkryj Belgię – mały kraj o wielkim sercu – poprzez interaktywny warsztat zaprojektowany dla Twojej klasy. Ludzie, języki, muzyka, historia, kultura, jedzenie i nie tylko. Zostaną ujawnione wszystkie tajemnice, które dotychczas kryła dla uczniów Belgia. Warsztat będzie składał się
z quizu oraz prezentacji, podczas której uczestnicy będą musieli pracować w zespołach, znaleźć prawidłowe odpowiedzi i zdobywać punkty.

  • Czym jest Rosja?

Ile wiemy o tak ogromnym kraju – Rosji? Czy wszystko, co wiemy, jest prawdą? Podczas warsztatu porozmawiamy o stereotypach i zgłębimy się w kulturę rosyjską wraz z alfabetem. Sophie zorganizuje quiz, w którym uczniowie będą prawdziwymi pogromcami mitów.
Czy jesteście gotowi się dowiedzieć, czym jest rosyjska dusza?

  • Wafle & Matrioszki

Z dala od swoich krajów Hugo i Sophie przedstawiają kultury Rosji i Belgii prowadząc wspólny, interesujący i interaktywny warsztat oparty o quiz. Uczestnicy dowiedzą się co sprawia, że Polska, Belgia i Rosja są jedyne w swoim rodzaju, a także poznają podobieństwa oraz różnice kultur tych krajów. Gotowi? Czas start! Uczniowie połączą siły, aby znaleźć prawidłowe odpowiedzi, zdobyć punkty i uczyć się przez zabawę.

  • O wolontariacie i EKS z pierwszej ręki

Wszyscy dobrze wiemy, że wolontariat to bezinteresowną pomoc innym, ale czy to wszystko? Pomaganie innym jest środkiem do tego, aby zmieniać świat! Musimy o tym wiedzieć od małego. Zapraszając nasze wolontariuszki Twoi uczniowie dowiedzą się z pierwszej ręki czym jest wolontariat i wolontariat międzynarodowy w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności, jak stać się jego częścią oraz jak pomagając innym wzbogacamy swoje życie. Zachęcając młodych ludzi do wolontariatu otwieramy przed nimi nowe drzwi. Może czas na taki warsztat i dla Twojej klasy?

 

Przed zajęciami z wolontariuszkami i wolontariuszami prosimy o zapoznanie się z informacjami o ewentualnych potrzebach technicznych, zawartych na stronie: https://schumanvolunteers.pl/2021/11/09/warsztaty-wolontariuszy/

↓↓

W razie pytań prosimy o kontakt: (volunteering@schuman.pl; 22 621 21 61).

Spotkania z wolontariuszkami i wolontariuszami – aplikuj TUTAJ.

 

Informacje praktyczne

Eksperci i wolontariusze przyjmują zaproszenia na spotkania organizowane przez szkoły lub inne placówki edukacyjne na terenie całej Polski od lutego 2022 roku do czerwca 2022 roku. Spotkania trwają 45 min lub 90 min i może wziąć w nich udział 20-30 osób. Szkoła nie ponosi żadnych kosztów związanych z zaproszeniem eksperta lub wolontariusza. Zadaniem szkoły jest zaproszenie osób uczestniczących (młodzieży) oraz zapewnienie pracownika (np. nauczyciela) nadzorującego spotkanie. Techniczna organizacja spotkania (rodzaj platformy, etc.) zostanie uzgodniona indywidualnie z zainteresowanymi. Przed spotkaniem zostanie przesłana lista obecności, którą będzie należało przesłać po spotkaniu elektronicznie (w przypadku zajęć online) lub pocztą tradycyjną (w przypadku zajęć offline).

Jak zgłosić chęć udziału w zajęciach?

Zajęcia będą prowadzone przez trenerki i trenerów – ekspertów w proponowanej tematyce oraz wolontariuszki i wolontariuszy Europejskiego Korpusu Solidarności. Aby wziąć udział w lekcjach należy przesłać wypełniony formularz zgłoszeniowy – odnośniki do formularzy znajdują się powyżej.

W przypadku dużego zainteresowania, przekraczającego możliwości organizatorów, nie gwarantujemy organizacji zajęć dla wszystkich zainteresowanych szkół.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Skip to content